Fokus på ældres rettigheder

Årets første møde i Ældrestyrken diskuterede finansloven og de ældre.

Det var noget af en dramatisk dag, Ældrestyrken holdt sit møde på den 30. januar. SF havde endelig taget sig sammen og forladt regeringen, men selv om det var svært at slippe nyhederne på radio og TV for at følge begivenhederne, havde 16 personer alligevel fundet vej til Borgernes Hus. Flertallet kom fra vores egen Gladsaxe afdeling, en var “partiløs”, men vi havde også gæster fra afdelingerne i Tingbjerg og Herlev ud over formanden for faglige seniorer i Storkøbenhavn, Knud Johnsen.

Dagens oplægsholder, Lole Møller fra Brønshøj, var inviteret i sin egenskab af medlem af Hovedbestyrelsen og forretningsudvalget i Enhedslisten. Vi ville gerne høre lidt mere om de strandede finanslovsforhandlinger, og hvordan hun opfattede forløbet, men først måtte hun selvfølgelig kommentere dagens begivenheder. Det vigtigste i hele Dong-sagen var den kendsgerning, at den var blevet en folkesag, mente Lole. I alle partier er der modstandere af Corydons fremfærd, og det bør vi udnytte og sætte endnu kraftigere ind mod den omsiggribende privatisering af “arvesølvet”.

Der var kun 3-4 mia. kr. til forhandling for Enhedslisten, og når man ser på, at det samlede budget er på over 700 mia. kr., så er det jo i virkeligheden småpenge. Forhandlingerne startede i en iskold atmosfære og uden de normale formøder, som plejer at blive afholdt. Enhedslisten var da også forberedt på, at det kunne gå tre veje: At regeringen enten blev enig med Enhedslisten, eller indgik aftale med Venstre eller søgte et flertal i folketingssalen for sin finanslov. Forhandlingerne med Enhedslisten blev ikke afbrudt. De sluttede brat der, hvor parterne ellers var nået frem til, at kommunerne kunne søge penge til ældreområdet, men at det skulle kontrolleres efter et år, om pengene nu også gik til den målgruppe, de var bestemt for. Lole mente, at det ikke havde skadet Enhedslisten, at vi “satte foden ned”, og efterfølgende forhandlinger har da også skaffet en række mindre goder, f.eks. omkring retshjælp, penge til Koefods Skole og, hvad vigtigst er, har vi fået sat fokus på ældres rettigheder.

Der var stor debatlyst med mange indlæg bl.a. om faren ved at indføre minimumsrettigheder, fordi de kunne gå hen og blive reglen, om nytten af en fattigdomsgrænse og vigtigheden af, at ældre selv får mulighed for at ytre sig om deres behov og ønsker i forhold til hjælp fra det offentlige. Og så sang vi, hvilket fik en af deltagerne til at udbryde: “Jeg føler mig helt ung igen” – og det er jo ikke den værste effekt af et møde i Ældrestyrken.

Ældrestyrken, Enhedslisten i Gladsaxe