Udfordring til byrådsmedlemmer: Lev en uge for 571 kroner!

Af Trine Henriksen, Susanne Yazdanyar og Flemming Holst, Enhedslisten

Enhedslistens byrådsgruppe udfordrer de øvrige byrådsmedlemmer til at leve én uge for 571 kr. Dette svarer til rådighedsbeløbet for en kontanthjælpsmodtager, som er ramt af de nye regler om gensidig forsørgelse.

Beløbet er beregnet ud fra et realistisk budget for et par uden børn, hvor samleveren har en indtægt på 23.000 kr. om måneden og derfor skal forsørge sin kæreste.

De 571 kroner er for én person, og skal dække mad, drikke, tøj, transport, frisør, tandlæge m.v. Se hele budgettet nederst på siden.

Kontanthjælpsreformen rammer især unge ledige under 30 år på “Uddannelseshjælp”, der skal leve for i alt 5.857 kr. om måneden uden mulighed for supplerende indtægter, samt de samlevende kontanthjælpsmodtagere. I Gladsaxe gælder det ca. 350 unge, og 295 par.

Mange samlevende par tvinges til at flytte fra hinanden, fordi de ikke kan overleve økonomisk efter indførelsen af den gensidige forsørgelsespligt. For familier med børn rammer dette ekstra hårdt.

Vi ved godt, at det ikke er de 22 byrådsmedlemmer fra S, SF, B, V, C, DF og LA, der har vedtaget loven. Men deres partier har stemt for den i Folketinget, og det er byrådets opgave at administrere efter loven og beslutte indsatsen overfor de berørte grupper.

Derfor synes vi, at det kan være gavnligt at opleve, hvilke konsekvenser loven får for den enkelte. Det vil selvfølgelig aldrig kunne blive helt realistisk, når det kun er for en uge, men det kan måske alligevel give et indtryk. Derfor håber vi ,at alle byrådets medlemmer vil tage udfordringen op og leve for 571 kr. i ugen 1.-7. september.

Budget for et par uden børn, der har gensidig forsørgerpligt

Indtægter:

Kontanthjælpsmodtager: 0 kr./md.
Kæreste: 17.265 kr./md. efter skat (23.000 kr. før skat)

Udgifter – faste udgifter:

Husleje: 6055 kr. (78 m2, efter boligsikring på 985 kr.)
DONG – El: 315 kr. (gennemsnitligt normalforbrug for 2)
Bankgæld: 2500 kr. (gæld 100.000 afdrages over 5 år, 10% i årlig rente)
Internet: 255 kr. (YouSee’s billigste)
Mobiludgifter: 200 kr. (for begge, lavest mulige udgift)
Ulykkesforsikring: 120 kr. (for begge)
Indboforsikring: 350 kr. (inkl. El og rejse)
A-kasse/fagforening: 1812 kr. (2 gange 3f)
Licens: 210 kr.
YouSee TV pakke: 479 kr.
Medicin: 50 kr.
I alt: 12.346 kr./md.

Tilovers til variable udgifter: 4919 kr. (for begge).

Til mad, drikke, transport, tøj, sko, frisør, tandlæge, gaver, evt. avis, evt. forening, evt. kultur-/sports-arrangement. Det bliver 571 kr. pr. uge, pr. person.

Læs mere i budgetfolderen:

Bilag Størrelse
Enhedslistens folder fra budgetdagen 23. august 2014 339.1 kB