Forventning om et krisebudget

Af Trine Henriksen, Enhedslisten

Der er ualmindeligt sorte udsigter for budgettet!

Gladsaxe har – ligesom andre kommuner – voldsomt stigende udgifter til børn, der har behov for specialtilbud. Alligevel vil regeringen ikke give kommunerne flere penge til special- og handicapområdet i årets økonomiaftale. Det er helt uansvarligt! I Gladsaxe betyder det, at der måske skal spares 60-70 mio kr. på andre områder for at dække udgifterne til de nødvendige tilbud på specialområdet.

Enhedslisten har altid arbejdet for flere penge til nødvendige specialtilbud til børn og unge og til bedre forebyggende indsats på skoleområdet. Vi er overbeviste om, at hvis børn hurtigt får den rigtige hjælp, så vil det hurtigere få barnet i trivsel og spare penge til dyre og langvarige indsatser senere i barnets liv.

Årets budget er en helt ekstraordinær situation, hvor det bedste ville være at bryde med budgetlovens service- og anlægsrammer! Men alternativt vil vi forsøge at finde ekstra finansieringskilder og mindre ringe alternativer til nogle af de forringelser, som er foreslået eller vedtaget i de kommunalpolitiske udvalg.

Enhedslisten mener, at:

• Der SKAL findes flere penge til special- og handicapområdet, samt til natur- og klimaindsats, hvor der også er et tvingende behov.
  • Besparelser skal primært findes indenfor administration, strategiudvikling, kommunikation, parkering og asfaltarbejder, samt resten af bufferpuljen, så velfærdsforringelser undgås.
  • Eventuelle velfærdsforringelser skal rulles tilbage i kommende budgetter, før prioritering af nye ønsker.
  • Anlægsbudgettet er også presset, og vi kan spare på anlægsudgifter ved at etablere skovgrupper fremfor byggeri af nye børnehuse eller droppe skolebyggeriet på Ringbo.