En god dag for indsatsen mod social dumping!

Den 14. maj vedtog byrådet at indføre kædeansvar ved udbud af kommunale anlægs- og serviceopgaver. Efter forslag fra Enhedslisten har forvaltningen udarbejdet et færdigt forslag om anvendelse af kædeansvar i Gladsaxe. Forslaget fik opbakning fra et politisk flertal bestående af Socialdemokratiet, SF og Enhedslisten. Vi glæder os til, at de nye regler tages i brug. Erfaringerne fra bl.a. metrobyggeriet i København viser dog, at regler alene er utilstrækkeligt. Derfor foreslog vi også, at byrådet årligt får en status for, hvilken kontrol der er udført omkring overholdelse af de sociale klausuler.

Læs mere om forslaget og byrådets behandling af det på kommunens hjemmeside

Dette indlæg er bragt i Gladsaxe-Bladet den 13. maj 2014:

Kædeansvar mod social dumping

Af Trine Henriksen, Flemming Holst og Susanne Yazdanyar, Enhedslistens byrådsgruppe

Med vedtagelse af forslaget om at indføre kædeansvar på byrådsmødet i morgen vil Gladsaxe tage endnu et skridt fremad i indsatsen mod social dumping. Beslutningen om kædeansvar er et resultat af forslaget fra Enhedslisten sidste år.

Gladsaxe har længe benyttet arbejdsklausuler ved udbud af større anlægs- og driftsopgaver, for at sikre at opgaver for kommunens udføres under ordentlige løn- og arbejdsforhold.

I efteråret stillede Enhedslisten forslag om også at indføre kædeansvar. Det vil betyde, at hovedentreprenøren kan gøres økonomisk ansvarlig for, at arbejdsklausulen er overholdt i alle led i kæden. Det vil sige, at der kan rettes krav mod hovedentreprenøren i tilfælde af manglende lønudbetaling eller brud på andre aftaler hos underentreprenørerne.

Kommunen vil således bedre kunne sikre, at arbejdsklausulen overholdes af både hovedentreprenøren og samtlige underentreprenører, og at der dermed ikke bruges underbetalt arbejdskraft ved kommunens opgaver. En indsats mod social dumping i Gladsaxe Kommune er både en beskyttelse af lønmodtagere, men sikrer også en fair konkurrence for lokale overenskomstdækkede virksomheder.

I Enhedslisten er vi glade for, at forslaget om kædeansvar nu bliver en realitet – ligesom i en del andre kommuner – oftest socialdemokratiske. Derimod er det en gåde, hvorfor regeringen fortsat modarbejder forslag fra Enhedslisten om at gøre krav om kædeansvar obligatorisk i alle kommuner og regioner, så det sikres, at borgernes penge ikke anvendes til social dumping.