Skraldespande

Forberedelsen af den kommende affaldsindsamling er i fuld gang

Af Trine Henriksen, byrådsmedlem for Enhedslisten

Venstres Astrid Søborg er stærkt bekymret for, hvordan affaldet skal blive hentet, når kommunen overtager opgaven (Gladsaxebladet 24. maj 2023). Det synes jeg ikke, at der er grund til.

Arbejdet med at forberede hjemtagelse af affaldsindsamlingen i oktober 2024 er i fuld gang. Det er besluttet, at det skal ske med elbiler af hensyn til klima og af hensyn til det lokale miljø og skraldemændenes arbejdsmiljø. Og ja, elbilerne er dyre, men ikke dyrere, end hvis en privat entreprenør skulle købe dem til indsamling i Gladsaxe. Og Venstre ønsker vel ikke, at vi skulle fortsætte med dieselbiler?

Folketingets nye krav om selskabsudskillelse af affaldsindsamlingen gør hjemtagningen lidt mere besværlig og bureaukratisk. Men formålet med hjemtagningen – kvalitet og service overfor borgerne, arbejdsmiljø, grøn omstilling og større fleksibilitet – er stadig afgørende og vil indgå i den endelige beslutning om, hvilket selskab der dannes, alene eller sammen med andre kommuner.

Endelig vil jeg i al fredsommelighed pointere, at når der nu (langt om længe efter Enhedslisten mening) blev flertal for at hjemtage affaldsindsamlingen, så var det blandt andet på baggrund af flere perioder, hvor afhentningen af affald har været meget uregelmæssig eller mangelfuld.

Indlægget er bragt i Gladsaxebladet den 7. juni 2023.

Se også Trine Henriksens tidligere indlæg: Affaldsindsamlingen hjemtages for at få bedre service