Undersøg interessen for kortere skoledage og flere to-lærer-timer

Af Trine Henriksen, medlem af Børne- og Undervisningsudvalget (Ø)

Med skolereformen har danske skoleelever fået langt flere timer end andre elever i Europa. Mange elever er trætte og mindre koncentrerede i de sidste timer, ikke mindst de elever, som i forvejen har det svært.

Flere kommuner har valgt at benytte folkeskolelovens mulighed (§ 16 b) for at afkorte skoledagen, ved at konvertere en del af den understøttende undervisning til timer med to voksne i fagundervisningen. Det synes jeg også vi skal gøre i Gladsaxe.

Dels fordi friske børn lærer bedre. Og fordi to-lærer-timer giver bedre mulighed for at indrette undervisningen til elever med forskellige behov for støtte og udfordringer, så alle får et større fagligt udbytte. En lidt kortere skoledag giver også mere rum til planlægning og samarbejde.

En kortere skoledag gør det nødvendigt med længere åbningstid i SFO og klub. Det kræver ekstra finansiering, hvis det skal være en reel mulighed for alle skoler. Finansieringen bør også sikre, at det bliver en konkret faglig vurdering af behovet, der afgør, om den anden voksne i klassen skal være en lærer, pædagog, læsevejleder eller andet.

Enhedslistens forslag går ud på at skabe et kvalificeret beslutningsgrundlag, ved at der laves en beregning af udgifterne til en kortere skoledag, og at det undersøges, om der er interesse for det på skolerne, hvis de ekstra udgifter bliver finansieret.

Vi foreslår, at beregningen baseres på, at mindst halvdelen af de konverterede timer gennemføres med to lærere i klassen, da vi mener, at det i de fleste klasser vil give størst fagligt udbytte for eleverne, hvis den anden voksne også er uddannet lærer eller faglig vejleder. Dette bør dog vurderes konkret, men det skal ikke være økonomi, der afgør det.

Enhedslisten synes, at der er mange andre kritiske elementer i skolereformen end de lange skoledage, blandt andet også illusionen om, at man kan skabe bedre undervisning med forringet tid til forberedelse og samarbejde. Men kortere skoledage til fordel for flere to-lærer-timer vil være en forbedring og trække den rigtige vej.

Læs forslaget på kommunens hjemmeside:

Forslag fra Trine Henriksen om at undersøge interessen for at afkorte skoledagen