Madkasse

Absolut grund til kantinebekymring

Af Signe Rosa Skelbæk, medlem af Børne- og Undervisningsudvalget for Enhedslisten

I Iben Helqvists debatindlæg (i Gladsaxebladet 24.1.2024) om skolekantinerne i Gladsaxe, skulle man næsten tro, hun og jeg havde koordineret vores ordvalg. Desværre er hendes læserbrev bare et udtryk for, at overgangen fra skolekantiner til privat madordning udefra blev lige så dårlig en løsning, som jeg frygtede.

I budgetforhandlingerne forrige år kæmpede Enhedslisten for, at skolekantinerne skulle bevares – hvis ikke på alle skoler, så i hvert fald der, hvor flest børn kommer fra pressede familier. Et godt frokostmåltid er et solidt fundament for, at man kan lære, og også for, at man kan trives gennem en lang skoledag.

Vi foreslog også finansieringsmuligheder, men desværre var der ikke politisk flertal. Derfor lykkedes vi kun med at bevare skolekantinen på GXU.

Nu står vi med en løsning, der ikke er god nok, i hvert fald hvis man skal tro Iben og de relativt mange andre forældre, der har skrevet om kantinerne på Facebook eller til byrådsmedlemmer. Det skal vi tage seriøst. Vi skal have en evaluering af ordningen i slutningen af året, og jeg håber, vi ender med en løsning, der sikrer bedre udvalg, mere økologi og til en pris, der er realistisk for familierne.