Strid om motorværksted og elevator i nyt Ungdomscenter

Af Trine Henriksen (Ø)

Sammenlægningen af Marielyst og Høje Gladsaxe skole, og af 10.klassecenteret og Ungdomsskolen, som blev vedtaget af byrådsflertallet tilbage i februar, skaber stadig drama og ophidsede debatter i byrådet.

Det skyldes forslag om ekstra 5 mio. til motorværksted. Og ca. 7 mio. til myndighedskrav om ekstra brandsikring og etablering af elevator i det nye Ungdomscenter. De borgerlige partier henholder sig til budgetforliget sidste år, og vil ikke støtte ekstra udgifter. Det ville så betyde at andre dele af de planlagte ombygninger måtte skæres væk.

Det er ingen hemmelighed, at Enhedslisten stemte imod som det eneste parti i byrådet. Vi mener også fortsat, at udgiften til sammenlægningerne er alt for høj og kunne være brugt bedre på mere undervisning, og i stedet nøjes med nyindretning af Høje Gladsaxe skole og klub.

Men nu er sammenlægningen en realitet. Hvis det skal blive godt, skal der være ordentlige faciliteter til de mange børn og unge, som nu bliver koncentreret på Grønnemose skole og det nye Ungdomscenter. Så må pengene om nødvendigt tages fra kassebeholdningen.

Enhedslisten synes at det var uansvarligt af partierne bag sammenlægningen, at undlade budget til en elevator og et vigtigt tilbud som motorværkstedet. Men det bliver helt uansvarligt, når VKO nu bagefter insisterer på at andre dele af byggeprojektet skæres ned for at finansiere de nye udgifter. Det kan man simpelthen ikke være bekendt over for de nuværende og kommende elever.