Støt et kommunalt oprør mod omprioriteringsbidragene!

Af Trine Henriksen, Enhedslisten

Regeringen har lagt op til, at kommunernes økonomi beskæres med 1% årligt gennem de såkaldte omprioriteringsbidrag. Det betyder 2,4 mia. mindre i 2017, 4,8 mia. i 2018 og 7,2 mia. i 2019. Penge, som tages fra de kommunale velfærdsopgaver, så det blå folketingsflertal kan anvende dem til andre formål, f.eks. topskattelettelser, kampfly eller billigere luksusbiler.
På byrådsmødet 9. marts stillede Enhedslisten spørgsmål til konsekvenserne for Gladsaxe, hvis omprioriteringsbidragene implementeres fuldt ud i 2017-19.

I meget korte træk var svaret, at Gladsaxe har råd til at videreføre de nuværende driftsudgifter. Gladsaxe kan dog få en udfordring med servicerammen, der i værste fald kan betyde, at der skal reduceres i driftsrammen med 35 mio. i 2017, stigende til 117 mio. i 2019. Borgmesteren understregede dog, at besparelser ikke automatisk betyder serviceforringelser og nedlæggelse af stillinger.

Enhedslisten er enig i, at f.eks. energibesparelser og bedre indkøbsaftaler ikke betyder dårligere service. Men desværre har vi også oplevet besparelser igennem de sidste 10-15 år, som faktisk har medført serviceforringelser, nedlæggelse af stillinger eller øget arbejdspres for de ansatte. F.eks. lukkeuge i dagtilbud for børn og unge, kortere åbningstider i SFO, rammebesparelser på sygefravær, “effektivisering” af lærernes arbejdstid, strammere ruteplaner i hjemmeplejen osv.

Derfor frygter vi, at det vil være vanskeligt, selv i Gladsaxe, at skulle spare så store beløb over få år, uden at det også på et tidspunkt vil betyde ringere serviceniveau og større arbejdspres for de ansatte. Men selv om det faktisk skulle være muligt i Gladsaxe, så er der mange andre kommuner, som er langt værre stillet og vil være tvunget til alvorlige nedskæringer.

Derfor er det vigtigt at gå med i Velfærdsalliancens kampagne og forsvare velfærden. Vi synes, at Gladsaxe skal deltage i det kommunale oprør og støtte KL’s bestyrelse i at sige nej til omprioriteringsbidragene og ikke at indgå en økonomiaftale, der forringer kommunernes økonomi.

Læs Enhedslistens spørgsmål på kommunens hjemmeside

Hør spørgsmålene og besvarelsen i byrådets spørgetid
Klippet er for hele spørgetiden. Vores spørgsmål starter 16 min. inde i sekvensen.

Enhedslistens aktion ved KL-mødet i Aalborg

Enhedsliste-byrådsfolk var i aktion ved KL-mødet i Aalborg, heriblandt Flemming Holst fra Gladsaxe.