Spændende række af oplægsholdere i Ældrestyrken

Deltagerne i Ældrestyrkens møde den 30. marts i Seniorcentret i Høje Gladsaxe så både fremad på kommende arrangementer og kiggede tilbage i Danmarks historie.

Vi plejer ikke at have langsigtede planer for vores arrangementer, men denne gang er det lykkedes for tovholderne, som på mødet kunne afsløre, at den 28. april kommer praktiserende læge og socialmediciner, Ellen Ryg Olsen, og fortæller om samfundets behandling af syge mennesker i det sociale system. Hun har været lægefaglig konsulent på Kofoeds Skole på Amager, beskæftiget sig med følgerne af et dårligt arbejdsmiljø og bl.a. udgivet bogen “Syge på tvangsarbejde”.

I september får vi besøg af forfatter og professor i virksomhedshistorie ved Handelshøjskolen i København, Kurt Jacobsen, der sætter fokus på arbejderbevægelsen og velfærdsstaten, og i oktober gør cand. mag i historie, forfatter og tidligere medlem af Folketinget for Enhedslisten og nu byrådsmedlem for Enhedslisten på Lolland-Falster, Søren Kolstrup, os klogere på andelsbevægelsen og dens betydning for Danmark. Samtidig arbejder Emilce Nielsen på at få et oplæg om Cuba og landets økonomi på et møde i det nye år, hvor også lektor og centerleder i Center for Business History, CBS, Mads Mordhorst, har lovet at deltage i et af vores møder i foråret og fortælle om kooperationen.

Det blev på mødet vedtaget at rette en henvendelse til Faglige Seniorer om en fælles udtalelse vedrørende regeringens plan om at beskære kommunernes økonomi med 1 % årligt gennem de såkaldte omprioriteringsbidrag. Penge som tages fra de kommunale velfærdsopgaver. Nedskæringerne vil ramme bredt, herunder også ældre, og vi vil selvfølgelig støtte de initiativer, der tages, for at hindre en vedtagelse. I skrivende stund venter vi på svar fra Faglige Seniorer, der har taget vores henvendelse op på deres bestyrelsesmøde den 1. april.

Oprindelig havde vi i Ældrestyrken en idé om at besøge Andelslandsbyen Nyvang ved Holbæk som målet for årets skovtur, hvilket var grunden til vores interesse for andelsbevægelsen, men turen viser sig at blive alt for dyr med entré med mere. Derfor foreslog tovholderne i stedet en tur til Frilandsmuseet i Lyngby. Den idé faldt i særdeles god jord hos mødets deltagere, og det blev besluttet, at vi mødes torsdag den 19. maj kl. 10.00 på Rådhuspladsen foran Gladsaxe Rådhus for derefter at køre sammen til Lyngby i privatbiler. Vi regner med, at vi råder over tilstrækkeligt mange biler til, at alle kan få kørelejlighed. På Frilandsmuseet kan de, der vil, køre i hestevogn og se hele området, mens andre rigger til på en hyggelig spiseplads, så vi sammen kan indtage vores sædvanlige, gratis frokost og nyde kaffen og kagen, som vi plejer midt på dagen. Til denne udflugt er tilmelding også nødvendig af hensyn til transporten og maden, og tilmelding kan ske allerede nu på [email protected] eller 20476890.

Tilbageblikket i historien sørgede Dorthe E. Harvest for. Hun kom med et kort oplæg om de mange bølger af indvandringer, der har været ned gennem historien, lidt om, hvad der har medvirket til dem, og hvordan de har påvirket både datidens samfund og vores lovgivning gennem tiden. Som afslutning viste hun sin egen film om efterkommerne af de spanske soldater, der opholdt sig i landet i nogle måneder i 1808, og hvad dette “besøg” også førte med sig af forfriskende indslag i befolkningssammensætningen. Efter filmen udspandt der sig en spændende dialog og debat om, hvor danske vi egentlig er.

Tilmelding til næste og sidste møde i Ældrestyrken torsdag den 28. april kl. 12.00 inden sommerpausen er den 26. april. Det er nødvendigt for tovholderne, der står for arrangementerne, at alle tilmelder sig på 20476890 eller [email protected] af hensyn både til indkøb og til pladsen. Vi kan kun være 25 personer i lokalet i Ældrecentret i Høje Gladsaxe. Vi siger i øvrigt tak til dem, der plejer at komme, men er så hensynsfulde at melde afbud, hvis de er forhindrede.

På gensyn på næste møde
Tovholderne i Ældrestyrken/Enhedslisten Gladsaxe