Reel høring inden beslutning om skolesammenlægninger

Af Trine Henriksen, Enhedslisten

Et flertal i Børne- og Undervisningsudvalget har truffet en principbeslutning om flere nye skolesammenlægninger. De berørte skoler og klubber kan nu udtale sig om, hvordan de synes sammenlægningen bedst kan udformes, men selve sammenlægningen er ikke til diskussion. Enhedslisten stemte ikke for disse principbeslutninger, af flere grunde:

1. Vi er principielt modstandere af at træffe så vidtrækkende beslutninger, inden man overhovedet har inddraget de berørte grupper og lyttet til deres holdninger og eventuelle alternative forslag. Igennem mere end et halvt år har Børne- og Undervisningsudvalget diskuteret skolestruktur med bl.a. disse forslag på lukkede møder med fortrolige papirer. Jeg har på flere møder presset på for at få en åben debat om de principielle temaer. Det er udemokratisk, at forslagene først kommer til debat nu, efter at der reelt er truffet beslutning.
  2. Sammenlægning til en stor 5-sporet skole kan måske umiddelbart løse problemet med den stigende polarisering i elevsammensætning på Høje Gladsaxe og Marielyst skoler, men det kan til gengæld skabe nye problemer. Dels kan vilkårene for inklusion blive vanskeligere, da disse børn har brug for mindre og overskuelige miljøer. Dels kan man frygte, at en så stor skole vil øge søgningen til de små privatskoler.
  3. Vi er skeptiske over for at nedlægge flere skoler på baggrund af prognoser om, at der vil være for få børn om 6-8 år. Prognoser er usikre, og der kan komme store lokale udsving, som det f.eks. er set i Stengårdskvarteret.
Enhedslisten foreslog som et fjerde scenarie at bevare Marielyst og Høje Gladsaxe skoler, kombineret med en begrænsning af det frie skolevalg, for at imødegå den skæve udvikling i elevsammensætningen. Vi synes, der generelt er brug for åbenhed over for andre forslag.

Indlægget er bragt i Bagsværd/Søborg-Bladet den 7. juni 2011.