Pia stjæler fra pensionisterne

Læserbrev af Bendt A. Larsen, byrådskandidat for Enhedslisten Gladsaxe.

Ældrechecken er tyvstjålet fra de ældre selv.  Og der er endda taget mere end det. Siden 1994 har staten taget 0,3 % af de penge, der ellers skulle gå til folkepensionister, arbejdsløse og andre på overførselsindkomst. Her er tale om den såkaldte satspulje, som alle (også Pias Dansk Folkeparti), minus Enhedslisten, har aftalt.

Var folkepensionen blevet reguleret i takt med lønudviklingen, skulle en enlig pensionist i år have haft over 20.000 kr. ekstra i folkepension, mens et pensionist-ægtepar tilsammen skulle have haft over 30.000 kr. ekstra.

Enhedslisten er som eneste parti i Folketinget gået imod denne løbende forringelse af folkepensionen. Det er rent bluff, når Pia og Dansk Folkeparti fremstiller sig selv som julemænd, der står bag en fantastisk ældrecheck.

Vi står ikke alene med kritikken. Ældremobiliseringen, (en samling af flere ældre-organisationer med 430.000 medlemmer, bl.a. Pensionisternes Samvirke) har udtalt: ”Almisser i form af en ældrecheck er ikke løsningen. I stedet skal pensionen sættes op. Det vil også fjerne det store administrative apparat, som bruges på at administrere ældrechecken.”

Jeg håber på, at dette måske kan være med til at få læserbrevsskribent (GladsaxeBladet 22.september) Jytte Jensen til at flytte sit kryds ved kommunalvalget.

PS.:  Enhedslisten har også rejst et forslag i folketinget om gratis tandbehandling for pensionister.

September 2009, Gladsaxe Bladet

Bendt A. Larsen