Penge til undervisning eller mursten?

Af Trine Henriksen, byrådsmedlem (Ø)

Enhedslisten vil som det eneste parti i byrådet stemme mod skolesammenlægningerne i Høje Gladsaxe-området og nedlæggelse af Lundevang skole.

I diskussionen om de forestående skolesammenlægninger har det gennemgående mantra været: “Vi vil hellere bruge penge på undervisning end på mursten.” Det kan undre, når det indtil nu kun er sikkert, at der vil blive brugt rigtig mange penge på “mursten”, 120 mio., men ikke flere penge til undervisning.

Og så er de 120 mio. endda ikke tilstrækkeligt. Beløbet omfatter ikke etablering af nyt motorværksted på Ungdomsskolen eller etablering af elevator, så det nye ungdomscenter bliver tilgængeligt for kørestolsbrugere og gangbesværede. Det er uvist, hvor meget det vil koste, men tilsammen er det nok et betragteligt beløb. Ellers havde man vel ikke fravalgt det i dét budget, som blev præsenteret i forslaget om sammenlægningerne.

Til sammenligning ville de oprindelige planer for Høje Gladsaxe Skole med renovering af det forfaldne Grønnemosecenter og indretning af ny klub og SFO kun have kostet 40 mio. Enhedslisten mener, at dette havde været en langt bedre løsning – kombineret med idrætsprofilen på Høje Gladsaxe Skole, ændrede skoledistrikter og øget samarbejde mellem skolerne i området. Man kunne have fået meget god undervisning, efteruddannelse og integrationsindsats for bare en del af de ekstra 80 mio., som sammenlægningerne vil koste. Derfor stemmer vi imod.

Men hvis sammenlægningerne gennemføres, så mener vi, at byrådet også må tage konsekvensen og ofre det nødvendige, så de nye skoler får ordentlige forhold, bl.a. tilstrækkelige idrætsfaciliteter, kantiner, udearealer og personalerum, samt mulighed for at kunne videreføre de nuværende tilbud, som f.eks. motorværkstedet.

Og frem for alt må der afsættes ressourcer (og tilstrækkelig tid!) til at sikre en ordentlig inddragelse af personale, forældre og elever i de kommende beslutninger om indretning, struktur og pædagogik.

Læserbrev til Gladsaxe-Bladet 7. februar 2012