Kortere skoledage og færre i klassen

Af Trine Henriksen, Enhedslisten

Der er mange problemer, vi skal arbejde på at løse. Klimakrisen. Biodiversitetskrisen. Nedbringe biltrafik og trafikstøj. Flere uddannede til velfærdsfagene. Omlægning af beskæftigelsesindsatsen. Mistrivsel blandt børn og unge – bare for at nævne nogle af de vigtigste!

Mistrivsel skal forebygges, og de ekstra 40 mio. kr. til udsatte børn og unge i budget 2023 gør det ikke alene. Mistrivslen har flere årsager, men folkeskolereformens lange skoledage og store fokus på test og præstation er utvivlsomt nogle af dem. Folketinget bør finde penge til kortere skoledage og fuld normering i den forlængede åbningstid i SFO og klub. Hvis ikke Folketinget finder pengene, så må byrådet prioritere det ved de kommende budgetforhandlinger.

Vi mener, der højst skal være 22-24 elever i klasserne, så lærerne har tid til alle elever. Ifølge beregninger vil dette kræve fire ekstra spor i Gladsaxe fra 0. til 9. klasse. Vi foreslår, at byrådet udarbejder en plan for at få lavere klassekvotienter, fx ved at udbygge med ekstra spor på nogle af de mindre skoler. Det vil være dyrt, og derfor bør byrådet genoverveje, om en ny skole i Bagsværd til 5-600 mio. kr., og lukning af Skovbrynet Skole, er den rigtige løsning.

Nytårsindlægget er bragt i Gladsaxebladet den 11. januar 2023.