KL, folkeskolen og lokale arbejdstidsaftaler

Af Trine Henriksen, byrådsmedlem (Ø)

Lærernes overenskomstforhandlinger er slut og skal til afstemning. Kommunernes Landsforening har stejlt afvist at indgå en arbejdstidsaftale, der kunne sikre tid og ro til at implementere folkeskolereformen. Enhedslisten har som eneste parti i KL talt for en sådan aftale, men flertallet vil fortsat overlade det til de enkelte kommuner og skoleledere at fastlægge forholdet mellem undervisning, forberedelse og øvrige opgaver.

Derfor er det måske heller ikke givet på forhånd, at lærerne stemmer JA.

KL erkender dog, at der er problemer, og er derfor gået med til en række fornuftige hensigtserklæringer om tilrettelæggelse af forberedelsen. F.eks. at forberedelsestiden skal være sammenhængende, at tid afsat til forberedelse ikke uden videre kan inddrages til andre formål, og at lærerne skal have reelle muligheder for at mødes om planlægning af undervisning og understøttende undervisning.

Disse punkter er imidlertid ikke bindende. Og til trods for at aftalen anerkender adgangen til at lave lokale arbejdstidsaftaler, så har KL allerede slået fast, “at det ikke er nødvendigt eller hensigtsmæssigt, at de lokale parter genindfører arbejdstidsregler med bindinger på anvendelsen af arbejdstiden.”

Gladsaxe Kommune kunne her gøre en positiv forskel, ved at vise vilje til at indgå en lokal arbejdstidsaftale. Eller på anden måde sikre, at aftalens anbefalinger gøres bindende. Og måske endda afsætte ressourcer til at øge forberedelsestiden, til gavn for både lærere, pædagoger og elever.

Indlægget er skrevet til Gladsaxe-Bladet den 24. februar 2015.