Gladsaxe siger nej til vejsalt fra det besatte Vestsahara

Det forbudte sahrawiske flagEfter at Enhedslisten rejste sagen i byrådet, Gladsaxe og andre Kommuner sagt nej til at købe vejsalt fra det marokkansk besatte Vestsahara.

Enhedslisten tog initiativ

Efter en henvendelse fra Afrika Kontakt stillede Enhedslisten spørgsmål på sidste byrådsmøde i Gladsaxe omkring en kommende aftale sammen med Rudersdal, Gentofte og Herlev om at købe vejsalt fra Vestsahara gennem firmaet Dansk Vejsalt A/S. Nu er det endt med, at alle fire kommuner har ændret aftalen med firmaet, så saltet i stedet leveres fra Italien.

Beslutningen viser, at de etiske retningslinjer i Gladsaxes indkøbspolitik tages alvorligt. Det var Enhedslisten, som for år tilbage tog initiativ til at indføre etiske klausuler i kommunens indkøbspolitik. Vi er meget tilfredse med, at Gladsaxe Kommune (i modsætning til de øvrige) ikke lod sig spise af med Dansk Vejsalts egen dokumentation om, at deres import af vejsalt også kom landets oprindelige befolkning til gode, men i stedet valgte at få lavet en advokatvurdering.

Behov for stærkere kontrol

Sagen illustrerer dog samtidig et problem i den måde, de etiske retningslinjer fungerer på i praksis. Gladsaxe Kommune fører ikke en generel kontrol, men forudsætter, at firmaerne overholder retningslinjerne, mod krav om dokumentation, hvis kommunen forlanger det. Men når firmaer som f.eks. Dansk Vejsalt A/S,og G4S selv hævder, at de efterlever kommunens retningslinjer, så bliver det reelt kommunens opgave at dokumentere det modsatte. Og det har man naturligvis ikke ressourcer til at gøre i hver eneste aftale.

Derfor er vi helt afhængige af, at organisationer som Afrika Kontakt, Danwatch og andre, bringer sagerne op og bidrager til at skaffe dokumentation.

Se Enhedslistens spørgsmål i Gladsaxes byråd

Læs mere om Vestsahara og vejsaltsagen hos Afrika Kontakt:
Godt at kommuner dropper køb af vejsalt fra Vestsahara
Fire kommuner dropper blodsalt fra Vestsahara