Ø-kandidat besøger brutalt enevældigt monarki

Thomas Eisler og Peter Kenworthy er lige kommet hjem fra et projektbesøg i det lille enevældige kongedømme Swaziland. Et besøg, der for alvor satte det danske kommunevalg til november i perspektiv. Begge er medlemmer af Enhedslisten i Gladsaxe, og Thomas Eisler er desuden kandidat til byrådet.

Anledningen til deres besøg var at besøge People’s United Democratic Movement (Pudemo) – et parti, der fredeligt søger at demokratisere det fattige Swaziland, hvor den enevældige kong Mswati III regerer med jernhånd, og betragter alle, der for alvor trodser ham, som terrorister. Enhedslisten støtter Pudemo med midler fra Institut for Flerpartisamarbejde (DIPD).

Thomas Eisler snakker med lokale Pudemo-medlemmer på landet.

Undertrykkelsen er værst i landområderne, hvor størsteparten af Swazilands mange fattige bor. “Landets høvdinge, som er den enevældige konges forlængede arm, kan nemlig eksempelvis forvise enhver, som de betragter som illoyale overfor dem selv eller kongen, eller fratage dem muligheder for legater til videregående uddannelse,” fortæller Peter Kenworthy. Og høvdingene eller politiet møder op til møder, politiske eller ikke.

“Men Pudemo er ikke de farlige terrorister, som regimet forsøger at gøre dem til. De forsøger blot at skabe et samfund, hvor ingen sulter, hvor velfærden deles af alle og ikke kun tilfalder en lille elite, og hvor kongen gerne må spille en kulturel –  men ikke politisk – rolle,” tilføjer Thomas Eisler. Altså et politisk system, der ikke er ulig det danske. Hvilket Pudemo får mulighed for at se ved selvsyn, når to af deres organisatorer besøger Danmark under kommunalvalget.

Nok er der stor forskel på levevilkårene og det politiske system, imellem Gege i Swaziland og Gladsaxe, eller mellem Hlatikula og Herlev, men behovene for anstændige levevilkår og indflydelse på eget liv er de samme.

Thomas Eisler og Peter Kenworthy i snak med Pudemos præsident, Mario Masuko

Ønsker du yderligere information om Enhedslistens projekt i Swaziland, kan du kontakte: