Ældrestyrken havde en flot start på sæsonen

Borgernes Hus skal ikke sælges. Det blev slået fast endnu engang på Gladsaxedagen.

Ældrestyrken i Enhedslisten Gladsaxe holdt sit første møde i denne sæson torsdag den 26. september. Det var herligt vejr, men alligevel blev der trods 5 afbud fulde huse i Borgernes Hus til Ahmad Walid Rashidis oplæg om Afghanistan. Vi havde flere gæster fra nabokommunerne, et par udefra, og så kunne vi også glæde os over to medlemmer fra Enhedslisten, der besøgte os første gang.

Den 22-årige Walid gav en kort gennemgang af Afghanistans nyere historie, og herefter fortalte han om sit sidste ophold i landet her for nylig. Det var en barsk fortælling, som ikke kunne undgå at berøre os tilhørere, men der var også lyspunkter. F.eks. Walids omtale af et hjælpeprojekt “Walking Future”, som han støtter. “Walking Future” donerer proteser til personer, der har mistet lemmer på grund af krigene, og som han er med til at indsamle penge til. Walid mistede selv et ben som barn i et Taleban-angreb, hvor hans far og bror blev dræbt. Som et lille kuriosum nævnte Walid, at han efter at have rendt Kongehuset på dørene i et stykke tid, til sidst fik lokket 30.000 kr. ud af Dronning Margrethe. Hun havde ikke råd til mere, fordi der havde været så mange udgifter sidste år, havde hun forklaret. Ja – verden er grotesk! Vi har smidt bomber og sendt unge danskere til en meningsløs krig i Afghanistan, der har kostet milliarder, men nu skal der tigges om håndører til krigens ofre. Mange af dem børn.

Der blev lyttet med stor opmærksomhed til Ahmad Walid Rashidis oplæg om Afghanistan.

På mødet orienterede vi lige om situationen for Borgernes Hus, der nu for alvor er truet efter det nye budgetforlig. I det nævnes Borgernes Hus under punkt 93 B, hvori der står, at salget af skoler og Borgernes Hus skal finansiere spillested og kunstgræsbane. Så vi må sætte al vores energi ind for at hindre salget og samle de mange gode kræfter i Gladsaxe, som mener ligesom os: Borgernes hus skal ikke sælges.

Den 9. oktober kl. 19.30 står Ældrestyrken for et stort, offentligt møde i Borgernes Hus, hvori vi stiller spørgsmålet: Er der fattigdom og ulighed i Danmark? Vi opfordrer alle, der kan, til at møde op og tage familiemedlemmer, naboer og venner med. Fattigdom og ulighed kan ramme både børn, unge, yngre og ældre i vores samfund, og det bliver et af hovedemnerne i den kommende tid. Vi er glade for, som de første, at have taget det op på et offentligt møde i valgkampen.

Ældrestyrkens næste møde bliver den 31. oktober kl. 12.00 i Borgernes Hus. Oplægsholder denne gang bliver Eivind Nielsen, der kommer og fortæller om sin nyligt udkomne bog: “Med ideen som følgesvend”. Alle er velkomne – vi har også en “ungdomsafdeling”!

Tovholderne i Ældrestyrken
Svend, Mogens, Ole og Dorthe

Alle er velkomne til Ældrestyrkens møder – både medlemmer fra naboafdelingerne og ikke-medlemmer, der har interesse for de emner, vi tager op og debatterer.