Ældrestyrken fik besøg af politisk flygtning fra Iran

Tovholderne havde besluttet, at 25 deltagere måtte være maksimum på mødet den 25. februar 2016 i Seniorklubberne i Høje Gladsaxe. Men på et tidspunkt var vi hele 28, heriblandt flere nye, som vi ikke havde set tidligere. Stemningen var fin fra starten, og efter at alle havde fået lidt frokost på tallerkenerne kunne vi overgive ordet til dagens oplægsholder, Nahid Riazi, der er politisk flygtning fra Iran, men med over 20 års ophold i Danmark.

På et perfekt dansk fortalte hun om, hvorfor hun som ganske ung måtte flygte fra præstestyret i Iran og efterlade familie og venner og alt det velkendte i sit hjemland for at begive sig ud på en flugt, hvis endemål hun ikke kendte. Nahid havde familie i Danmark, og derfor fik hun og hendes mand, som i forvejen var flygtet til Tyrkiet, ophold her i l landet. Hun tog en uddannelse og arbejder i dag som integrationskonsulent for flygtningefamilier.

Nahid kalder sig selv kvindeaktivist, og kvindernes forhold både i Iran og andre steder optager hende meget, hvilket også fremgår af hendes artikler i både “Arbejderen”, “Politiken”, “Jyllands-Posten” og “Information” og andre medier, hvor hun giver udtryk for sine meninger. Hun er ikke blot en flittig og engageret skribent, men også en fængslende foredragsholder, der holdt vores opmærksomhed helt fanget i et par interessante timer.

Spørgelysten var som sædvanlig stor, men på et tidspunkt måtte vi videre i programmet, der bl.a. indeholdt informationer fra tovholderne. Med beklagelse måtte vi meddele, at vores kontakt til Enhedslistens bestyrelse i Gladsaxe, Mogens Steenbuch, træder ud, fordi han flytter væk fra Gladsaxe, men han vil gerne fortsætte med at komme i Ældrestyrken, og det glæder os. Heldigvis har vi udvidet Tovholdergruppen, så den alligevel kan mønstre hele 6 personer, nemlig Philip Nørvig, Aase Gjesing, Jan Willemoes Pedersen, Gert Holmsø Christensen, Ole Nielsen og Dorthe E. Harvest.

Fra Faglige Seniorer har vi modtaget “Seniorhåndbogen 2016”, et praktisk og nyttigt værktøj for alle 60+’er, som vi kunne dele ud på mødet. Vi vil takke vores samarbejdspartner, Knud Johnsen, for gaven.

Ældrestyrken har sin egen fotograf, nemlig Birgit Bjerregård, som vi kan takke for de mange flotte billeder, hun forsyner vores referater med. Birgit og hendes mand, Willi Bjerregård, er fra Enhedslisten i Herlev, men har deltaget trofast i alle Ældrestyrkens møder lige fra starten, sammen med vores faste pianist, Nils Pedersen, som er fra Enhedslisten i Vanløse. Vi synes, det er dejligt, at medlemmer også fra andre afdelinger finder det rart og inspirerende at tage del i vores mødeaktiviteter, ligesom det glæder os, at stadig flere har fået lyst til at deltage i vores møder uden at være medlemmer af Enhedslisten.

Tovholderne planlægger næste møde i Ældrestyrken den 31. marts, samme sted og samme klokkeslæt, hvor emnet endnu ikke ligger helt fast. Vi håber her at kunne oplyse om, hvor dette års sommerudflugt skal gå til.

Tovholderne i Ældrestyrken/Enhedslisten Gladsaxe