Trine Henriksen om krisebudget: Det mest ansvarlige ville være at gøre oprør

Enhedslisten mener, at Gladsaxe Kommune burde afvise de voldsomme sparekrav, der følger af regeringens aftale med KL. Hvis byrådsflertallet ikke er med på det, vil Enhedslisten arbejde for en socialt ansvarlig finansiering af de nødvendige specialtilbud til børn og unge samt investeringer i klima og miljø. Det forklarede Trine Henriksen i sin tale ved førstebehandlingen den 31. august 2022.

Her er hele talen, og nederst er der link til borgmesterens budgetforslag.

Enhedslistens budgettale til førstebehandlingen af budget 2023-26:

Enhedslisten betragter årets budget som helt ekstraordinært. Et krisebudget.

Det skyldes den store stigning i børn, der mistrives og har brug for specialtilbud. Ikke bare i Gladsaxe, men i de fleste kommuner.

Den store mistrivsel er alvorlig nok i sig selv. Men det bliver langt værre med den katastrofale økonomiaftale, som ikke afsætter ekstra midler til disse stigende udgifter, som det medfører – men kræver, at pengene findes indenfor den eksisterende ramme. Det vil betyde alvorlige nedskæringer i velfærden mange steder.

Det er en uansvarlig aftale, som Enhedslisten stemte imod i KL’s bestyrelse (som de eneste). Og desværre en følge af beslutningen om at gradvist at bruge 18 mia. mere på oprustning, hvert år.

Der tales meget om at tage ansvar. Vi synes, at det mest ansvarlige i denne situation ville være at gøre oprør mod økonomiaftalens alt for lave rammer, og insistere på at bruge det, som vi anser for nødvendigt – uden at tvinges til at skære ned på andre gode og vigtige aktiviteter!

Desværre er der nok ikke flertal i byrådet for at gå den vej. Derfor har vi også en Plan B.

Enhedslisten har altid arbejdet for, at der skulle tilbydes de nødvendige specialtilbud til børn og unge. Vi er overbeviste om, at hvis et barn hurtigt får den nødvendige hjælp, så vil det hurtigere få barnet i trivsel og spare penge til dyre og langvarige indsatser senere i barnets liv.

Derfor har vi i mange budgetforhandlinger foreslået, at der blev afsat flere penge til specialtilbud, og til bedre forebyggende indsats, fx flere tolærertimer eller bedre normeringer.

Og derfor ser vi det også som en vigtig opgave i disse budgetforhandlinger, at der bliver afsat et tilstrækkeligt budget til specialundervisning og andre tilbud til sårbare børn, og til voksne med handicap.

Vi vil gerne være med til at finde besparelser i budgettet, så vi kan sikre budget til specialområdet, samt til klima og miljø, hvor der også er et tvingende behov. Vi er også indstillede på at strække os langt – fordi situationen er så kritisk.

Men vi har samtidig nogle principper for den finansiering:

• Pengene skal anvendes til special- og handicapområdet samt til natur- og klimaindsats, hvor der også er et tvingende behov.
  • Vi vil undgå velfærdsforringelser, så vi vil søge efter finansiering indenfor det administrative område, såsom dokumentation, strategiudvikling og kommunikation. Og fra parkeringsafgifter, asfaltarbejder og andre muligheder.
  • Hvis velfærdsforringelser ikke helt kan undgås, så skal de rulles tilbage i kommende budgetter, før prioritering af nye ønsker.

Vores vurdering af Borgmesterens budgetforslag tager udgangspunkt i disse principper!

Borgmesterens budgetforslag

• I borgmesterens budgetforslag er der afsat 35 mio. kr. ekstra til støttekrævende børn i 2023. Dertil kommer de penge, som er tilført gennem omprioritering indenfor Børne- og Undervisningsudvalgets eget budget.

Det er et stort beløb, som vi gerne vil anerkende. Men vi er alligevel usikre på, om det er nok til at nå samme niveau som dette års forbrug, som vi mener at vi som minimum skal op på. Vi er også bekymrede for den hurtige nedtrapning af budgettet i de efterfølgende år.

Vi håber selvfølgelig også, at mistrivslen vil falde, så udgifterne bliver mindre. Vi tror bare ikke, at udviklingen kan vendes i løbet af få år. Men vi kan tage nogle vigtige skridt nu – fx gennem bedre normeringer, færre børn i klasserne, genindførelse af klasselærerfunktionen og flere tolærertimer. Det kræver bare også nogle investeringer.

Men vi bliver især bekymrede over det nedtrappede budget, når vi ser Budgetnote 5, hvor der står, at der skal ses på ændring af serviceniveauet på baggrund af en ekstern konsulentanalyse, og arbejdes med nye budgetmodeller, som sikrer budgetoverholdelse.

For mig lyder det som udsigt til serviceforringelser, og en budgetmodel, hvor skolerne skal medfinansiere specialtilbud, ligesom vi har set i andre kommuner, med det resultat, at en del børn ikke får det tilbud, de har brug for. Det frygter jeg – men håber selvfølgelig, at jeg tager fejl. Og vi vil i hvert fald arbejde for, at det ikke går den vej!

Budgettet til bo- og dagtilbud til voksne med handicap er øget med 5 mio. kr. årligt. Det ser ikke ud til at kunne dække udgiftsstigningen i 2022, så her er der nok også et problem.

Fint, at der er afsat penge til flere utraditionelle jobs. Flere ressourcer og kompetencer for psykiatriske borgere på Kildegården. Bedre muligheder for børn i naturområderne – forudsat at det er i overensstemmelse med fredningerne. Hårdt brug for nyt ungehus, og for bedre klubfaciliteter i Værebro. Godt at hjemtage affaldsindsamlingen, og en privat leverandør skulle også bruge penge på ladestandere, driftledere og nye biler.

Ikke flere penge til klimaindsats igen. Der er behov for en øget indsats indenfor cykler og kollektiv trafik, hvis vi skal lykkes med at reducere biltrafikken.

Og så ønsker vi, at der afsættes penge til hurtig etablering af en kvægfold i Radiomarken, som afløser for fårene. Det er en engangsudgift på omkring 400.000 kr., som det må være muligt at finde.

Finansiering

I forhold til finansiering af det øgede budget til special- og handicapområdet, så er der en del, som vi synes er OK. Der er også noget, som vi absolut ikke ønsker, fx øget forældrebetaling og flere lukkedage, men som vi måske kan blive nødt til at acceptere i den aktuelle situation, også fordi der er friplads til de laveste indkomster. Men det er så sådanne forslag, hvor vi ønsker en klausul om tilbagerulning i kommende budgetter.

Men der også nogle forslag, som vi er helt imod!

Det gælder særligt nedskæring på fysioterapeuter i genoptræningen, salg af plejeboliger på Møllegården samt nedlæggelse af skolekantinerne. Det sidste fremgår ikke af budgetforslaget, fordi det allerede er vedtaget som en del af BUU’s budgetbidrag.

Medarbejderne har leveret mange gode argumenter for, hvorfor det er en dårlig ide. De vigtigste er højere priser, mindre klimavenlig mad, og at man mister en mulighed for pædagogisk brug af kantinen.

Derfor har vi stillet en masse budgetspørgsmål, som har til formål at finde alternativ finansiering, så disse forringelser kan undgås. Der er også enkelte forslag til nye aktiviteter i borgmesterens budget, som vi godt kunne spare væk. Det gælder den fortsatte finansiering af BID-netværk for butik- og erhvervslivet, og kompetenceudvikling for projektet Børnevenlig by. Det mener vi ikke, at der er råd til lige nu, i lyset af de besparelser, som er foreslået i budgettet.

Nu afventer vi svar på vores budgetspørgsmål, så vi kan få overblik over, hvor stor en finansiering vi kan finde på de områder, som vi synes er mere forsvarlige. Så håber vi, at vi kan nå frem til et fornuftigt budget i de kommende forhandlinger.

Se borgmesterens forslag til budget 2023-2026 (pdf)