Er der udsigt til væsentlige skattelettelser i den kommende valgperiode?

Af Trine Henriksen, byrådsmedlem (Ø)

Det korte svar er ja! For medmindre situationen har ændret sig drastisk siden budgetforhandlingsmødet 11. september, så er byrådets øvrige partier blevet enige om en skattelettelse fra 2014 og frem. Det kan man så juble eller græde over, alt efter temperament og holdning til den solidariske velfærdsmodel.

I Enhedslisten jubler vi ikke! Vi mener, at de fleste borgere i Gladsaxe vil få langt større fordel af, at råderummet bliver brugt til at forbedre den fælles velfærd og styrke indsatsen indenfor klima, trafik og miljø. Det vil samtidig skabe flere arbejdspladser. Derfor stiller vi et alternativt budgetforslag.

“Men det må vi jo ikke!” vil nogen måske sige. “For så overskrider vi det serviceloft, som er aftalt mellem regeringen og KL.” Ja, måske. Men sidste år brugte kommunerne faktisk 5 mia. mindre end aftalt. Enten af nød, eller af frygt for økonomiske sanktioner. Det har kostet 10.000 arbejdspladser. Den udvikling skal vendes, mener vi i Enhedslisten.

Men logikken er desværre klar nok. Når man alligevel ikke må bruge pengene, hvorfor så ikke sænke skatten? På den måde vil de stramme økonomiske rammer, fastlagt af regeringen (og indirekte af EU), langsomt indskrænke den fælles velfærd. Til gavn for de rigeste, som bare kan købe sig til ekstra ydelser – men til skade for alle os andre.

Indlægget blev bragt i Gladsaxebladet den 24. september 2013