Linedance, graffiti og Hamlet, tak!

Læserbrev af Anja Nørager-Nielsen, byrådsmedlem for Enhedslisten Gladsaxe.

Kulturpolitik handler for Enhedslisten om at gøre det muligt for så mange som muligt at udøve, opleve og leve kultur.

Det er især vigtigt at den kultur, der ikke kan klare sig på markedsvilkår bliver støttet, så det mangfoldige, det skæve og det for alvor nyskabende får plads.

Kultur er ikke kun det, man kan møde på museer og i Det Kongelige Teater. Kultur er også graffiti og gadegøgl.

En god kulturel oplevelse er ikke bare underholdning, den udvider også vores forståelse af verden. En god kulturel oplevelse rammer os lige dér, hvor vi er modtagelige for ny indsigt. Derfor er god kultur livsvigtig for os og for samfundet.

I Enhedslisten kæmper vi for, at kultur bliver en selvfølgelig del af hverdagen. Det skal ikke være pengepungens størrelse, der afgør, om man har adgang til at opleve kultur. Det skal ikke være nødvendigt at kende de rigtige mennesker for at få lov til at udtrykke sig kulturelt i offentligheden.

I Gladsaxe har vi gode skoler for musik, billedkunst og teater. Vi har en biograf og et teater. Alle afhængige af støtte fra kommunen og staten. Det koster mange penge, og det kan selvfølgelig også mærkes i Gladsaxe at den borgerlige regering mener, kultur er for de rige og derfor har skåret kraftigt ned på støtten. Især Musik- og Billedskolen og Gladsaxe ny Teater er hårdt ramt af nedskæringerne. Det kan til gengæld ikke gøres op i penge, hvilken betydning det har og har haft, at så mange borgere; børn, unge og voksne, har kunnet udfolde sig kulturelt på så højt niveau. Det giver sammenhængskraft og fællesskab.

Enhedslisten arbejder for at bevare de gode tilbud, og det betyder f.eks. at vi hellere vil støtte musikskolen lidt mere for at holde betalingen for undervisningen så langt nede som muligt, end at den forhøjede betaling forhindrede nogle i at deltage.

Vi vil også arbejde for at forbedre mulighederne for udøvelsen af den uorganiserede kultur: skaterbaner, graffitimure, containere med øvelokaler og udendørs skøjtebaner kan være det, der river lidt i næsen og gør kulturen levende. Det mangler vi i Gladsaxe.

22. september 2009, Gladsaxe Bladet

Anja Nørager-Nielsen