19. Nej til udlicitering af kommunale opgaver

Udliciteringer og privatiseringer af offentlige opgaver underminerer det velfærdssamfund, som generationer har været med til at bygge op. Når det offentlige udliciterer en opgave, medfører det forringelse af servicen, tab af arbejdspladser og tab af demokratisk kontrol. Dansk Industri har den ’venlighed’ hvert år at sende såkaldte analyser om muligheder for besparelser gennem udlicitering ud til samtlige byrådsmedlemmer. Beregningerne er rent teoretiske og bygger ikke på konkret viden. I Gladsaxe er erfaringerne ret dårlige, som det viste sig med konkursen i Vitapleje, hvor kommunen med ultrakort varsel måtte overtage rengøring og personlig pleje hos borgerne.

Regeringen har har desværre fortsat tidligere regeringers privatiseringskorstog mod kommunerne, ikke mindst inden for forsyningsområdet – vand, affald og fjernvarme. Men samfundet og forbrugerne kan kun tabe ved konkurrenceudsættelse af disse områder, der kræver sikkerhed for de store investeringer og spiller en vigtig rolle i den grønne omstilling.

Enhedslisten vil arbejde for:

• at afvise yderligere udlicitering og konkurrenceudsættelse, fx af den kommunale rengøringsservice, og i stedet arbejde for hjemtagning af mange af de opgaver, hvor servicen er blevet forringet, eksempelvis på affaldsområdet
  • at kæmpe for at forsyningsområdet bevares som offentlige hvile-i-sig-selv-virksomheder.