Vil borgmesteren virkelig vælge de borgerlige partier?

Pressemeddelelse

Ved budgetforhandlingerne torsdag aften blev partierne præsenteret for et ultimatum for at kunne fortsætte i forhandlingerne. Skattestigningen skulle reduceres fra 0,2% til 0,1%, mens nedskæringerne i budgettet skulle fastholdes, først og fremmest nedskæringen på folkeskolen. Det kunne Enhedslisten naturligvis ikke gå med til, og valgte derfor at forlade forhandlingerne. Det samme gjorde SF og de Radikale.

Borgmesterens oprindelige budgetudspil indeholdt både en skattestigning og nogle alvorlige nedskæringer. Enhedslisten er ikke begejstret for nogen af delene, men vi foretrækker skattestigning eller forhøjelse af grundskylden frem for forringelser af velfærden.

En besparelse på 5 mio. på skoleområdet er helt uacceptabel. Ikke mindst i lyset af, at et nyt skøn over økonomien viser øgede skatteindtægter på 6 mio. årligt. Vi har meget svært ved at forstå Socialdemokraternes prioritering i denne sag. Det er et politisk skud i foden og med til at undergrave oppositionen på landsplan, hvor Socialdemokraterne sammen med SF netop har foreslået en massiv investering på folkeskolen, bl.a. ved en nedsættelse af klassekvotienten fra 28 til 24.

Hvis borgmesteren havde fastholdt sit oprindelige forslag om skattestigning på 0,2% (eller en tilsvarende stigning i grundskylden, som giver større indtægter), kunne det have fjernet en række af de alvorlige nedskæringen i budgettet. I stedet foretrak hun at reducere skattestigningen, svarende til 21 kr. om måneden for en normal indtægt.

Det må undre, at borgmesteren og socialdemokraterne i Gladsaxe fortsat er så ivrige efter at lave forlig til højre side i byrådssalen. Især efter valgnederlaget ved sidste valg, som borgmesteren selv tilskrev denne forligsivrighed.

I Enhedslisten håber vi selvfølgelig, at det socialdemokratiske bagland siger nej til denne ”ud over kanten” politik, og vi igen bliver inviteret til forhandlinger med en dagsorden der hedder ”bevar velfærden”!

Sker det ikke – glæder det Enhedslisten, at det ser ud til at vi denne gang ikke kommer til at stå alene i kampen mod velfærdsforringelser. Vi byder SF og de Radikale velkommen i oppositionen til Socialdemokraternes og de borgerliges eftergivenhed over for den borgerlige regerings nedskæringspolitik!

Enhedslistens forhandlingsgruppe,
v. Trine Henriksen