Vi skal ikke skubbe folk væk

Af Susanne Yazdanyar, byrådskandidat for Enhedslisten

Selv om volden er faldende, påvirkes vores livskvalitet af frygten for vold. Den mere voldsomme vold øger vores frygt for, at der sker os eller vores nærmeste noget. Det er derfor vigtigt, at vi skaber et samfund, hvor ingen vil ty til vold.

Vi er nødt til at forstå de bagvedliggende grunde til, at mennesker kan finde på, at udtrykke sig så aggressivt for at kunne forebygge vold.

Oplever man gentagne gange fiaskoer og nederlag, søger man en anden vej. Når man som individ, føler sig ekskluderet og føler at man aldrig er god nok, uanset hvad man gør, så søger man andre fællesskaber.

Bydes man velkommen af en gruppe, som også føler, at de ikke har fået de samme muligheder som andre, danner man sit eget fællesskab. Et fællesskab, som baserer sig på et had til andre og til samfundet. Et fællesskab, som udtrykker sig voldeligt og aggressivt. Indsatsen for at skabe inkluderende fællesskaber, som giver muligheder for alle, skal styrkes.

Vi skal skabe alternativer til voldelige miljøer og følelsen af afmagt. Helt konkret kan kommunen skærpe indsatsen for at skabe flere praktikpladser til unge. I dag er ca. 70 unge på kontanthjælp fordi de ikke kan få en praktikplads. Budgetaftalen vil kun skabe 24 praktikpladser om året. Vi skal ikke skubbe folk ud af systemet, men skabe flere veje ind.

Bragt i Gladsaxebladet den 1. oktober 2013