»Syge får det ikke bedre af at gå på arbejde!«

Læge og socialmediciner Ellen Ryg Olsen fortalte om virkeligheden for syge efter førtidspensions-“reformen”.

Ældrestyrkens oplægsholder på mødet den 28. april, Ellen Ryg Olsen, er læge og socialmediciner, men hun er også forfatter, nemlig til bogen “Syge på tvangsarbejde”. Den skrev hun i 2005. Ellen var dengang ked af og foruroliget over alt det, syge mennesker skulle igennem for at “bevise”, at de var for syge til at arbejde.

“Nu er bogen makuleret,” fortalte hun på mødet, “for alle de elendigheder, der er beskrevet i den, er det rene vand mod det, syge mennesker udsættes for efter førtidspensionsreformen fra 2013.”

Hun håbede med bogen at afsløre, hvordan man behandler de mest sårbare mennesker i vores samfund, og at dette ville påvirke beslutningstagerne i stat og kommune. Hun var dengang overbevist om, fortalte hun, at der ikke fandtes nogen mennesker, som virkelig havde det eksplicitte ønske, at de ville behandle syge mennesker dårligt.

Hun blev dog klogere. Reformen blev indført under overskriften “Vi tror på mennesket”. “Vi tror på, at alle mennesker har ressourcer, der kan aktiveres. Vi ønsker at flytte mennesker fra passiv forsørgelse til aktivt at kunne forfølge deres drømme.” Hvad for en drøm? spurgte Ellen ud i forsamlingen, og hun svarede selv: De drømme har intet med syge menneskers drømme at gøre, de har noget med systemets våde drømme om at afskaffe førtidspensionen at gøre. Syge får det ikke bedre af at gå på arbejde, tværtimod. Det viser alle videnskabelige undersøgelser.

Ellen har været lægefaglig konsulent på Kofoeds Skole på Amager, men hun måtte til sidst holde op, fordi hun ikke længere ville være en del af systemets måde at behandle svage borgere på eller tages til indtægt for det. Et system, hvor syge og sågar døende mennesker bliver sendt igennem et “ressourceforløb” med henblik på at få dem ud på et arbejdsmarked, der i øvrigt slet ikke vil have dem.

Hun fortalte om forsøgene på at råbe sine lægefaglige kolleger op, men uden resultat, og sin skuffelse over, at den socialdemokratiske regering, der fulgte efter den borgerlige, nok gennemførte en række gode tiltag, men at Beskæftigelsesministeriet og dets embedsmænd stadig bestod. De skulle nu fortsat administrere alle uarbejdsdygtige syge, socialt pressede og maste mennesker med emsig medvirken af spareglade kommuner. En behandling, hun finder både hjerne- og hjertedød.

Det var et oplæg, som fængede hos tilhørerne, men også Ellen udtrykte sin glæde over mødet med en gruppe mennesker, der havde valgt at kalde sig “en styrke”, og som trods alderen stadig ønsker at tage aktiv del i det politiske liv.

Ældrestyrken tager på skovtur torsdag den 19. maj. Turen går til Frilandsmuseet, og vi mødes kl. 10.00 på Gladsaxe Rådhusplads, hvorfra vi kører til Lyngby fordelt i vores egne biler. Entreen er gratis, og Ældrestyrken byder på frokost. Ønskes deltagelse i kørslen med hestevogn, må det også oplyses, da vi bestiller pladser på forhånd. Prisen er 25,00 kr. i kontanter. Tilmelding senest den 13. maj på 20476890 eller [email protected]

Og så vist nok en lille rekord: Ældrestyrken indsamlede på sit møde 498,00 kr. til Enhedslistens valgfond.

Tovholderne