Stop samarbejdet med G4S

Enhedslisten og SF har i fællesskab stillet forslag om, at Gladsaxe kommune skal undersøge muligheden for at stoppe samarbejdet med sikkerhedsfirmaet G4S, fordi det udfører sikkerhedsopgaver for de ulovlige israelske bosættelser på Vestbredden og leverer sikkerhedsudstyr til israelske fængsler og check-points på Vestbredden og ved den ulovlige Sikkerhedsmur.

Sagen var på byrådsmødet onsdag den 9. februar, hvor det blev besluttet, at sagen overgår til behandling i Økonomiudvalget. Her vil man tage stilling på baggrund af regeringens svar på spørgsmål fra Frank Aaen (Ø) samt fra Dansk Folkeparti, omkring G4S og kommunernes og statens ret og mulighed for at afbryde aftaler med firmaet på grund af etiske klausuler i indkøbspolitikken.

– Fra SF og Enhedslisten er vi foreløbig tilfredse med, at sagen vil blive behandlet i Økonomiudvalget. Så må vi se, hvad udfaldet bliver til den tid, og om der evt. vil være behov for at tage yderligere initiativer, oplyser Enhedslistens medlem af byrådet, Trine Henriksen.

Bilag Størrelse
Forslag om undersøgelse vedrørende G4S 50.42 kB