Spildevandsplanen: Større indsats nødvendig

Af Trine Henriksen, byrådsmedlem for Enhedslisten

Sommerens voldsomme regnskyl gør den kommende vedtagelse af Spildevandsplan 2011-2014 super aktuel.

Planen indeholder rigtig mange positive tiltag. Men i lyset af de klimaforandringer, vi allerede oplever nu, er der på kort sigt behov for en langt større indsats end dén, som planen lægger op til – både af hensyn til borgerne og til vandmiljøet.

Det positive er først og fremmest fortsættelsen af den ambitiøse indsats for lokal håndtering af regnvand og den langsigtede plan om at separatkloakere vejvandet, så det ikke blandes sammen med det øvrige kloakvand. Tilsammen kan disse tiltag effektivt forebygge oversvømmede veje og kældre, og overløb af urenset spildevand til søer og vandløb. Med etablering af lokal rensning af vandet fra vejene vil vandet desuden kunne ledes ud i vandområderne. Det gavner vandmiljøet yderligere, samtidig med at vi sparer penge på renseanlæggene.

Det er bare meget ærgerligt, at separatkloakeringen planlægges udført over så lang tid som 50 år. Enhedslisten foreslår i stedet, at der sættes ekstra fart på separatkloakeringen i de første 5-10 år (se Enhedslistens forslag) . Størstedelen af indsatsen skal målrettes de områder, hvor den samtidig giver mest reduktion i udledning af spildevand til vandområderne. F.eks. Utterslev Mose, hvor den planlagte indsats er helt utilstrækkelig til at nå miljømålene i 2015.

Den forstærkede indsats finansieres ved en højere vandpris i de næste 5-10 år. Derefter nedtrappes tempoet med separatkloakering, og prisen kan sænkes igen. Vi ved, at ingen har lyst til at betale mere, men udgifterne til de stadigt hyppigere oversvømmelser kan nemt blive endnu større. Samtidig er det med til at skabe flere rigtige arbejdspladser.

Indlægget er bragt i Bagsværd/Søborg-Bladet den 16. august 2011.

Bilag Størrelse
Enhedslistens ændringsforslag til Spildevandsplan 2011 20.18 kB