Hvis vi glemmer SFO’erne, glemmer vi trivslen

Casper Pedersen & Signe Rosa Skelbæk, byrådskandidater for Enhedslisten

De seneste år har der, takket være en stærk forældrebevægelse, været et stort politisk fokus på normeringer i daginstitutioner. Det resulterede i en aftale om bedre normeringer i dagtilbud, som vi også får gavn af i Gladsaxe. Men tilbage står endnu en stor og vigtig pukkel, når det kommer til børns trivsel. Normeringerne i SFO’erne er bekymrende dårlige.

Enhedslisten har fået et indblik i normeringerne i Gladsaxe, sådan som de så ud en tilfældig dag i november 2020. Gennemsnitsnormeringen er lige knap 18 børn pr. voksen. Det er dobbelt så mange børn, som eksempelvis pædagogernes fagforening anbefaler pr. voksen.

Og selvom SFO-børn hverken skal skiftes eller have hjælp til at komme i tøjet som i daginstitutioner, så har de brug for, at der er voksne omkring dem til at hjælpe dem igennem konflikter med vennerne, tale med dem om udfordringerne derhjemme, skabe gode rammer for venskaber, især for dem, der er udenfor, og til at stable gode aktiviteter på benene, der får børn til at vokse og tro på sig selv. Det kan man ikke, hvis hver enkelt pædagog skal have øje for 18 børn.

Det er på tide, vi gør noget ved normeringerne i SFO’er og klubber, for det vil være en investering i trivsel.