Samarbejde til gavn for de arbejdsløse

Læserbrev af Bendt A. Larsen, byrådskandidat for Enhedslisten Gladsaxe.

Gladsaxe kommune bør samarbejde med fagforeninger og a-kasser for at give arbejdsløse de bedste muligheder for at komme i gang igen.

1.august 2009 overtager kommunerne ansvaret for de forsikrede arbejdsløse. Endnu et resultat af en såkaldt reform fra den borgerlige regerings side med et klart mål om at ødelægge a-kasser og dermed også fagforeninger. Hvis kommunen står for kontakten med de arbejdsløse, kunne den jo også overtage udbetalingen af dagpenge. Det er Enhedslisten imod. Vi finder, at de arbejdsløses interesser bedst varetages af a-kasser og fagforeninger.

Men da loven nu er vedtaget, må vi sikre de arbejdsløse en ordentlig behandling, når det drejer sig om uddannelse og den løbende kontakt. De kommunale jobcentre står overfor nye store udfordringer, som det kan være svært for den enkelte kommune at klare. I det hele taget forsøger regeringen at tørre mange opgaver af på kommunerne, uden at de fornødne økonomiske midler følger med. Det er ekstra alvorligt i en tid, hvor arbejdsløsheden stiger eksplosivt.

I København forhandler fagbevægelsen med kommunen om et samarbejde. Der drejer sig bl.a. om, at de arbejdsløse i en periode kun skal møde frem i a-kassen, som så giver besked videre til det kommunale jobcenter i stedet for, at den arbejdsløse skal til møde begge steder. Der arbejdes også på, at fagforeninger og a-kasser sørger for tidlige afklaringskurser til den arbejdsløse.

Det er Enhedslistens opfattelse, at Gladsaxe kommune skal gå ind i et lignende samarbejde med fagforeninger og a-kasser for i fællesskab at bekæmpe arbejdsløsheden.