7. Bæredygtig trafik

Cirka 45% af CO2-udledningen i Gladsaxe stammer fra trafikken. På 10 år er trafiktætheden på motor- og ringvejssystemet steget med op til 30%. I samme periode er antallet af privatbiler i Gladsaxe steget med 70%, og mange familier har nu to biler. Det er ikke bæredygtigt, og den udvikling skal vendes for at nå klimamålet på 70% reduktion af CO2. Vi vil arbejde for en radikal forandring af transportsystemet, med en markant forbedring af den kollektive trafik for at reducere den voldsomt stigende biltrafik – både den gennemkørende trafik og lokalt i Gladsaxe. Vi er imod anlæg af flere motorveje og udvidelser med flere spor. Desuden ønsker vi, at der indføres trængselsafgifter eller roadpricing, der kan bidrage til at flytte bilpendlere over til kollektiv trafik. Formålet er både at reducere den klimabelastende transportform samt at nedbringe trafikstøj.

Gladsaxe skal ligeledes fortsætte arbejdet for at blive en endnu bedre kommune for cyklister. Ca. 20% af den daglige trafik i Gladsaxe foregår på cykel. Cykelstinetværket skal udbygges, så endnu flere vælger cyklen, fordi det er sikkert og praktisk. Især omkring skoler og daginstitutioner skal vi sikre en tryg færdselsvej for bløde trafikanter.

Byplanlægningen i Gladsaxe skal gøre det attraktivt at vælge kollektiv transport, cykel eller gang frem for bilen. S-tog, letbane og bus skal spille sammen med cyklen, så det bliver let og praktisk at bevæge sig fra A til B i dagligdagen. Effektiv infrastruktur med fokus på offentlig transport og gode cykelforbindelser er i øvrigt en vigtig parameter for de virksomheder, der etablerer sig i Gladsaxe.

Støjniveauet fra trafikken er ca. fordoblet på 10 år og mere end 2/3 af kommunens indbyggere lever nu i boligområder, hvor støjniveauet er over det sundhedsmæssigt anbefalede. Den vigtigste vej til at nedbringe støjen er hastighedsnedsættelser, støjværn, færre biler og mere kollektiv trafik. På korte strækninger kan vi støtte overdækning af motorveje, hvis det også kan bidrage til at forbinde vigtige byområder f.eks. ved overdækning af Hillerødmotorvejen ved Værebroparken.

Enhedslisten vil arbejde for:

• at forbedre den kollektive trafik i hele hovedstadsregionen, bl.a. ved at satse på letbaner og hurtigbusser til at forbinde S-togene
  • at der indføres busbaner på de større veje, så busserne kan komme hurtigere frem.
  • at forbedre vilkårene for cyklister ved bedre cykelstier og cykelparkeringer ved knudepunkter som stationer og lignende. Vi vil fortsat have fokus på at skabe sikre skoleveje, så det bliver sikkert for børn og forældre at cykle til skole eller daginstitutioner
  • at fremme delebilsordninger centrale steder i kommunen
  • at kommunen modarbejder planer om nye motorveje og andre udvidelser af statsvejene i Gladsaxe og resten af regionen, f.eks. udbygning af Ring 4
  • at der arbejdes med hastighedsbegrænsning og andre støjdæmpende foranstaltninger ved de eksisterende hovedfærdselsårer
  • at der indføres miljøzoner i flere boligområder i Gladsaxe, således at den miljøbelastende lastbiltrafik ledes udenom
  • at tidsbegrænsede udlån af elcykler anvendes aktivt til at få flere til at cykle frem at køre i bil, også på de lidt længere strækninger
  • at der ved arbejdspladser og butikker etableres flere parkeringspladser til cykler og færre til biler, så det passer til målet om mindre biltrafik
  • at der opsættes flere ladestandere til el-biler i de store almene boligområder, privatejede etageejendomme og ved kommunale bygninger.