Jørgen Dragsdahl får ytringsfrihedspris

Der skal værnes ganske særligt om journalisters ret til at bedrive kritisk journalistik. Det ønsker SF og Enhedslisten i Gladsaxe at markere ved at tildele årets ytringsfrihedspris til journalist Jørgen Dragsdahl, der nu på syvende år må forsvare sig mod beskyldninger om at have været KGB-agent og påvirkningsagent og dermed forræder i en fjendtlig magts tjeneste på grund af en utrættelig journalistisk indsats.

SF og Enhedslisten i Gladsaxe tildeler i år journalist Jørgen Dragsdahl den årlige ytringsfrihedspris ved deres 1. maj-arrangement i Gladsaxe. Jørgen Dragsdahl er blevet udsat for æreskrænkende udtalelser af historiker Bent Jensen, fordi han i årene 70’erne og 80’erne oplyste danskerne om den kolde krigs farer og pegede på afspænding som en fornuftig tredje vej. En vej, der hverken var Natos eller Østblokkens vej.

“Arkiverne har vist, at Jørgen Dragsdahl var KGB-agent” udtalte Bent Jensen til Jyllandsposten i 2007. Det førte til en injuriesag i Byretten, som Dragsdahl vandt i 2010. Men i 2013 frikendte Landsretten Bent Jensen, selv om påstandene blev fundet både æreskrænkende og udokumenterede. For en historiker måtte der gælde en særlig udvidet ytringsfrihed, mente Landsretten. Denne afgørelse skal nu prøves i Højesteret.

“Hvis landsrettens dom var sagens konklusion, eller hvis Højesteret kommer frem til noget lignende, så er det lykkedes at statuere et eksempel, der afgørende svækker pressen som fjerde statsmagt. Sagen kan ende som et vink med en vognstang til enhver journalist om, at det kan være skæbnesvangert at lægge sig ud med den herskende mening. Det har været på grænsen til det umulige for Jørgen Dragsdahl at tjene til dagen og vejen som journalist, siden Bent Jensen fremsatte sine vanvittige påstande”, udtaler Søren Søndergaard, Enhedslisten. “Det er derfor vigtigt for SF og Enhedslisten som demokratiske partier at markere vores støtte til kritisk journalistik”, afslutter han.

Beskyldningerne mod Jørgen Dragsdahl er et resultat af en kulegravning af den kolde krigs konsekvenser i dansk politik, som det gamle VKO-flertal satte Bent Jensen til at lede for et budget på omkring 10 mio.kr. Bent Jensen har, til forskel fra Jørgen Dragsdahl, haft adgang til hemmelige efterretningsdokumenter.

SF og Enhedslisten i Gladsaxe har uddelt ytringsfrihedsprisen siden 2006 til personer eller organisationer, som har brugt ytringsfriheden på et væsentligt felt med risiko for personlige omkostninger. Prisen, der er på 3.000 kroner, er blevet tildelt blandt andre skuespiller Flemming Jensen, Bedsteforældre for Asyl og Greenpeace.

Overrækkelsen af ytringsfrihedsprisen til Jørgen Dragsdahl vil ske den 1. maj kl. 11.00 på Buddinge Skole i Gladsaxe.