Enhedslisten støtter de handlende

Af Flemming Holst, for Enhedslistens byrådsgruppe

I Gladsaxe-Bladet fremstår det i artiklerne om Rema 1000 på Gladsaxevej som om de lokale forretningsdrivende på Søborg Hovedgade kun har de Konservative at støtte sig til. Enhedslistens byrådsgruppe kan de dog også regne med. Vi har altid støttet det lokale forretningsliv og f.eks. gået imod diverse centerplaner, både til fordel for de lokale butikker og for de af vores medborgere der ikke er så mobile.

I den aktuelle sag om et Rema 1000 på Gladsaxevej 88 har vi sagt ja til at der skal være en lokalbutik der kan understøtte de mange ældre medborgere der bor mellem Mars Alle og Mosevej syd for Gladsaxevej. Derfor har vi også foreslået et maksimum for parkeringspladser, hvilket ikke er imødekommet. Desuden har vi hørt meget på hvad naboerne syntes, og de er kommet en del i møde af forvaltningen.

Det ændrer ikke ved at en forretning på 1000 m2, med et ikke øvre fastsat antal parkeringspladser selvfølgelig er en trussel overfor dagligvarebutikkerne blot 450 meter væk på Søborg Hovedgade. En forretningsgade det er af stor værdi for Gladsaxe at holde ikke blot i live, men meget i live!

Derfor stemmer Enhedslisten nej til projektet medmindre det bliver til en reel lokalbutik på Gladsaxevej og ikke en “gøgeunge” der skaber uhensigtsmæssig ubalance i området.

Indlægget er bragt i Gladsaxe-Bladet den 3. marts 2015.