Dyrt og dårligt at lade private drive Letbanen

Læserbrev af Trine Henriksen, byrådsmedlem for Enhedslisten Gladsaxe

Venstre og konservative har endnu en gang været fremme med ideen om at lade private bygge og drive en letbane på Ring 3, gennem et offentlig-privat partnerskab (OPP). Det er glædeligt, at V og K nu også støtter en letbane, men OPP vil både være en dyr og dårlig løsning for borgerne og brugerne af den kollektive trafik.

  1. Private vil naturligvis kun investere i en letbane, hvis den faktisk giver overskud. Men et overskud fra letbanen bør anvendes til at styrke den samlede kollektive trafik. I øjeblikket nedlægges den ene busrute efter den anden, fordi kommunerne skal spare. Den udvikling vil kun forstærkes, hvis private får lov til at score gevinsten på de mest rentable strækninger.
  2. OPP er som at tisse i bukserne. På kort sigt er det billigere, men i længden er det dyrere for borgerne. Beregninger for anlæg af en motorvej i Sønderjylland viser, at OPP-løsningen over en 30-års periode vil koste borgerne væsentligt mere, end hvis det offentlige selv lånte pengene og stod for anlæg og drift.

Staten har masser af muligheder for selv at finansiere en letbane på Ring 3, f.eks. ved at droppe bare et enkelt af de planlagte, dyre motorvejsbyggerier.

En anden, meget nærliggende løsning er at indføre trængselsafgifter og anvende indtægten til at finansiere letbanen og andre forbedringer af den kollektive trafik i Hovedstadsområdet. Dette har S, SF, Radikale stået sammen med Enhedslisten om i forrige byrådsperiode, og det håber jeg at de vil holde fast ved. Med et forhåbentlig snarligt regeringsskifte vil dette ikke bare være en realistisk løsning til finansiering af letbanen, men også en billigere og mere bæredygtig løsning.

17. august 2010, Bagsværd/Søborg Bladet

 

Trine Henriksens indlæg er en reaktion på et indlæg fra Thomas Monberg (SF), der var forsigtigt positiv over for tanken om en privat finansiering af letbanen på Ring 3. Se Thomas Monbergs indlæg (nyt vindue).