Derfor krævede Enhedslisten forbedringer i ældreplejen

“Enhedslisten vil gerne tage ansvar. Men ansvar for hvad? Ansvar for vores ældre borgere og ansvar for en kommune med et højt serviceniveau, som borgere gerne vil bo i og blive gamle i.”

Læs Susanne Yazdanyars tale ved byrådets budgetmøde den 8. oktober 2014.

De borgere, som har allermest brug for kommunens hjælp, men også i høj grad fortjener den, er de ældste borgere i Gladsaxe Kommune. Mange af dem har arbejdet hårdt et helt liv og har betalt skat hele deres liv. Det er ikke bare af den ene grund, at vi bør prioritere ældreplejen, men også fordi vi som kommune har en helt særlig opgave i kraft af vores store ansvar for ældreplejen. Det er her, vi kan gøre en forskel.

Ældreplejen er blevet kritiseret af pårørende og ansatte i allerhøjeste grad det seneste år. Det er værd at lade deres kommentar tale for sig selv:

Medarbejder i aftenvagten:
“Vi er mange kollegaer, der er kede af, at Gladsaxe Kommune kan være bekendt at behandle deres borgere og medarbejdere på denne måde. […] Vi er mange, der ikke kan sove om natten på grund af dårlig samvittighed over for borgerne. Man har ondt i maven over kørelisten plus alt det, der kan komme uforudset. […] Set fra vores arbejdssituation ser det ikke ud, som om der er blevet færre ældre og plejekrævende i kommunen, men der er helt sikkert blevet færre til at give den nødvendige pleje og omsorg.”

Pårørende:
“Jeg kan indimellem have mine tvivl om, hvorvidt […] politikere i Byrådet er bevidste om, hvordan hverdagen ser ud for beboerne og personalet på plejehjemmenes skærmede enheder.

Hverdagen kan ofte karakteriseres som uanstændig og uværdig for beboerne og umenneskelig for personalet. Personalet gør, hvad der står i deres magt for at give beboerne en værdig tilværelse, men det kan ikke lykkes uden store omkostninger, fordi der ikke er tilstrækkelige ressourcer.”

I Seniorudvalget er der lavet en undersøgelse af, hvor mange forskellige hjælpere der kommer hos den enkelte borger i hjemmeplejen. Det har også her vist sig, at der er store problemer i hjemmeplejen, og at der er alt for mange hjælpere per borger. Problemer, som giver de ansatte ondt i maven og borgerne dårlig service.

Enhedslisten vil gerne tage ansvar. Men ansvar for hvad? Ansvar for vores ældre borgere og ansvar for en kommune med et højt serviceniveau, som borgere gerne vil bo i og blive gamle i. Derfor foreslår vi i vores ændringsforslag til budgettet, at restbesparelsen på Møllegården fjernes og at der afsættes 5 mio. årligt til mere efteruddannelse og bedre normering i hjemmeplejen og på seniorcentrene, bl.a. med mere realistiske vagtplaner, afsat køretid, tid til spisepauser, og tid til møder mellem dag- og aftenvagt.