Besparelser kan give høje udgifter

Af Susanne Yazdanyar, nyvalgt byrådsmedlem (Ø)

I Gladsaxe Kommune er det tid til et opgør med “effektiviseringer”, som vi efterhånden alle ved betyder, at man som ansat skal løbe hurtigere og hurtigere. Selvfølgelig skal vi gøre det nemmere for de ansatte, der hvor det er muligt, men vi kan ikke være bekendte at presse ansatte i kommunen til urimelige arbejdsvilkår og så bagefter undre os over, at sygefraværet er højt.

I valgkampen blev der sat fokus på de meget dårlige arbejdsforhold, som hersker i ældreplejen. Der er mindre tid hos hver enkelt borger og mindre tid til at udføre arbejdet ordentligt. At være ansat under så hektiske forhold og dårlige normeringer har konsekvenser i form af stigende sygefravær og lavere livskvalitet for vores borgere.

Politikerne har besluttet at lave en analyse af arbejdsforholdene efter den nye struktur, som jeg ser frem til at behandle i Seniorudvalget i det nye år. Men Enhedslisten behøver ikke en analyse for at mene, at der er brug for mere personale – både for personalets skyld og de ældres skyld. Det er et ønske, som både personalet og pårørende har rejst flere gange.

Vi skal have et opgør med besparelser på velfærden, som i sidste ende netop ikke er en besparelse, da nedskæringer på velfærden resulterer i andre problemer, som fx højt sygefravær.

Med et nyt byråd fra 2014 håber jeg, at man åbner øjnene for nedskæringerne på velfærden og deres konsekvenser for vores borgere og for vores sygefravær, og i stedet bruger pengene retfærdigt og økonomisk fornuftigt, så vi både får en ordentlig velfærd og mindre sygefravær.

Indlægget blev bragt i Gladsaxe-Bladet den 10. december 2013.