Ældrestyrken satte fokus på faglig aktivitet om arbejdsmiljø

“Jeg overvejede, om jeg skulle komme. Det lød lidt tørt, men hvor var det spændende”, lød en af kommentarerne fra en deltager i Ældrestyrkens møde den 28. januar 2016, da mødet var slut og oprydningen i gang. 31 var mødt frem, men der blev en siddeplads til alle, der var kommet for at høre et oplæg om AAA, Samarbejdet mellem arbejdere og akademikere tilbage i 70’erne.

Professor i forebyggelse og sundhedsfremme, Lars Iversen, var oplægsholder om tiden, hvor de mange arbejdsmiljørapporter så dagens lys. Ole Nielsen, der var den første formand for AAA, supplerede ind imellem, og havde leveret billedmaterialet. De fleste af rapporterne dengang var udarbejdet af netop AAA, og Lars fortalte om den virkning, såvel rapporterne som AAA´s indsats havde på arbejdsmiljøforskningen, på Arbejdstilsynet og lovgivningen.

“Malerrapporten” var den første, og den satte fokus på den giftige maling, som gjorde malerne syge. “Rapport fra et skibsværft” var med til at få etableret udsugning af svejserøg på værfterne og Danmark blev førende på området. En lang række af rapporter afslørede uhyrlige forhold omkring brugen og håndteringen af farlige stoffer og materialer på arbejdspladserne, og rapporterne satte deres store præg på lovgivningen i de år.

Tornerosesøvnen var slut, Arbejdstilsynet fik et spark bagi og måttet ansætte mange flere folk for at kunne følge med, og arbejdsgiverne blev tvunget til at investere milliarder for at skabe et sundere og sikrere arbejdsmiljø. AAA fik en samfundsmæssig betydning og blev en vigtig del af arbejderbevægelsens historie.

Lars omtalte den politiske del af samarbejdet, hvor de studerende især var grupperet omkring VS, mens arbejderne hovedsagelig var DKP-medlemmer. Men samarbejdet forløb gnidningsløst, fordi det var sagen og målet – et bedre arbejdsmiljø – der var opgaven. Og selv om visse repræsentanter fra LO kaldte AAA for “AndersAndklubben”, så var det AAA, de mange venstreorienterede fagforbund sluttede op om og støttede aktivt. En af rapporterne handlede derfor også om “Faglig aktivitet om arbejdsmiljø”, for uden den kunne der ikke opnås resultater. Solidariteten fra dengang findes desværre ikke rigtig i dag.

AAA havde selvfølgelig også sin egen sangbog, som vi sang et par sange fra, og der udspandt sig en god dialog og debat blandt deltagerne.

Som sidste punkt på dagordenen fortalte Willi Bjerregaard fra Herlev om et møde i Ældrepolitisk Udvalg, ÆPU, den 25. januar i år, som også Philip Nørvig og Ole deltog i. De fremmødte, som udgjorde ÆPU’s netværk rundt om i landet, fortalte om, hvilke opgaver de lægger vægt på i Enhedslisten, og naturligvis med fokus på især ældrepolitik. ÆPU planlægger en ældrepolitisk konference i 2016 så tidligt, at erfaringer og informationer kan indgå i det kommende arbejde for 2017-budgetterne. Læs mere herom på ÆPU’s hjemmeside: aeldre.enhedslisten.dk.

Næste møde i Ældrestyrken holdes den 25. februar, hvor vi skal høre om den aktuelle flygtningesituation. Husk tilmelding senest 3 dage før af hensyn til pladsen og maden.

På gensyn!

Tovholderne