Ældrestyrken: Forholdene for mange ældre er deprimerende

– Det er nødvendigt, at Enhedslisten gør noget, for de andre gør ingenting, slog Knud Johnsen, formand for Faglige Seniorer i Storkøbenhavn, fast i sit oplæg på Ældrestyrkens møde den 30. oktober i Borgernes Hus.

Knud var inviteret til at tale om de politiske hovedmål, Faglige Seniorer har fokus på, og om hvordan det går med de fælleskrav, Faglige Seniorer og Ældrestyrken har rejst. Der er givet skattelettelser til de rige for 37 mia. kr., men pengene er hentet hos folk på overførselsindkomst og hos de gamle.

Samarbejdet med Faglige Seniorer fortsætter, og vi enedes om at markere os mere i fællesskab i de spørgsmål, som er særligt fremme i dag.

Mødet var velbesøgt, der var en livlig debat, og selvom også deltagerne kunne give Knud ret i, at forholdene for mange ældre er deprimerende med de konstante nedskæringer og forringelser af velfærden, var der alligevel plads til både humor og flere sange fra Enhedslistens nye sangbog, bl.a. den aktuelle Folketings-boogie-woogie.

Ældrestyrkens næste møde bliver den 27. november samme tid og sted, og oplægsholderen denne gang er Ulla Jessing. Hun er kendt som flittig læserbrevsskribent, foredragsholder og en utrættelig forkæmper for flygtninge og forfulgte. Ulla selv kom med den sidste transport af jødiske børn fra Tyskland til England i 1939 og overlevede. Hun vil fortælle om sit liv og om sit politiske engagement, som alderen ikke har sat en stopper for. Og så serverer vi gløgg og æbleskiver på dette årets sidste møde i Ældrestyrken.

Nordahl Grieg sagde engang, at der er to muligheder: Man kan deltage i politik, eller man kan blive offer for politik. Mange af os har siden vor tidligste ungdom valgt at deltage. Vi ønskede at ændre det bestående samfund. Vi, der har forladt arbejdsmarkedet, kan og skal ikke melde os ud af den politiske kamp – tværtimod.